سندرم بینایی رایانه(قسمت اول)

زمانی فقط کار با رایانه های شخصی موجب بروز مشکلات می شد ولی امروزه با فراگیر شدن انواع نمایشگر های دیجیتالی از گوشی های تلفن  همراه وتبلت گرفته تا تلویزیون های سه بعدی همگی می تواند باعث عوارض چشمی وبینایی بویژه در نوجوانان وجوانان شوند.در این لحظه که مشغول خواندن این مطلب هستید ،بسیاری از مردم سراسر دنیا ،درخانه یا محل کار به صفحات نمایشگرهای خود خیره شده اند واگر اقدامات پیشگیرانه ای انجام ندهند.بتدریج دچار عوارض نامطلوب رایانه برسیستم سلامت بدن می گردند.تعداد زیادی از کاربران رایانه شکایاتی از جمله : مفاصل،استرس وحتی جوش های صورت وناراحتی های پوستی را بروز می دهند .مشکلات چشمی وبینایی ناشی از رایانه به طور کلی تحت عنوان سندرم بینایی کامپیوتر بیان می گردد. شایع ترین این مشکلات عبارتند از: خستگی چشم ، (استنوپی )،سوزش، قرمزی ودرد چشم ، سردرد ،احساس جشم خارجی درچشم ،اشک ریزش ، فتوفوبی (ترس از نور)،دوبینی وتاری دید .عوامل گوناگونی سبب ایجاد این سندرم می گردد.  برمبنای گزارشات  نزدیک به90 درصد افرادی که بیش از سه ساعت کار با کامپیوتر می کنند . علائمی از این سندرم را گزارش کرده اند.

وضعیت چشم و بینایی
چشم انسان ،حروف چاپی را بهتر از حروف نمایش داد شده روی نمایشگر می بیند .علت این امر این است که حروف چاپی کنتراست بیشتری با صفحه سفید زمینه داشته ولبه های آن واضح تر است ،حال آن که در مورد صفحه نمایشگر چنین نیست ولبه ها به وضوح حروف چاپی نیستند بلک حروف از یک مرکز با کنتراست بالا شروع شده وبه تدریج کمرنگ تر می شوند وپس از تبدیل به خاکستری کمرنگ ناپدید می گردند.بنابراین لبه های حروف بر روی صفحه نمایشگر وضوح حروف چاپی را ندارند.
یکی از مهمترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر کاهش میزان پلک زدن است .انسان بالغ حدود 20 بار در دقیقه پلک می زند ولی هنگام کار با رایانه به 4 تا 5 بار در دقیقه کاهش می یابد .این مساله به همراه خیره شدن به صفحه نمایشگر وتمرکز روی صفحه کار سبب می شود تا پلک ها مدت بیشتری باز بمانند ودر نتیجه اشک روی سطح چشم بیشتر تبخیر شود. تولید لایه اشکی جدید که با پلک زدن وفشار بر غدد میبومین انجام می شود نیز با کمتر پلک زدن به تاخیر می افتد وشخص را به سوی خشکی موقت چشم سوق می دهد.
به علاوه عیوب انکساری تصحیح نشده  به ویژه دوربینی ، استیگاتیسم وپیر چشمی که در فاصله کار با رایانه تصحیح نشده باشد ،انحراف مخفی وآشکار چشم ، اختلالات دید دو چشمی ،اختلالات سیستم اشکی ازعوامل ایجاد کننده سندرم بینایی ناشی از کار با رایانه هستند.برخی از بیماری های چشم مثل قوز قرنیه وناخنک نیز به دلیل استیگماتیسم نامنظم می تواند موجب خستگی  بیشتر چشم  شود.
استفاده از عینک های نادرست ، فریم های کج ومعوج ، عدسی های بدون لایه محافظ ،خش دار وکثیف cvs  را تشدید می کنند .استفاده از لنز تماسی به تنهایی با تاثیری که برسیستم اشکی می گذارد ، موجب خشکی چشم می شود. انواع لنز های  تماسی نامرغوب وکهنه ور سوب دار ،بعلت کاهش  عبور دهی اکسیژن علایم  cvs   را بیشتر می کنند.
عوامل فردی
ضعف وخستگی عمومی ،کم خوابی ، بیماری زمینه ای ، استفاده از دارو ومستعد بودن به میگرن وفاکتورهای سایکولوژیک مانند : نگرانی ,عصبی بودن ومیزان رضایت شغلی با علایم خستگی چشم مرتبط می باشند .البته سن وجنسیت نیز در بروز علایم خستگی چشم موثر است .کاربران سالمند وزنان ،بیشتر در معرض خستگی چشم هستند.
عوامل وضعیتی
بسیاری از شکایات رایج کاربران مانند درد گردن وکمر ، ممکن است  به دلیل وضعیت نادرست فرد یا موقعیت وارتفاع نامناسب رایانه باشد .اگر صفحه نمایشگر از چشم ها بالاتر باشدیا زاویه مناسبی نداشته باشد . خشکی چشم وخیرگی بیشتر شده وموجب خستگی چشم می گردد.گردن وچشم ها باید در هنگام نگاه به نمایشگر کمی به پایین خم شوند ودر نتیجه بالای نمایشگر باید کمی زیر خط افق چشم های  کاربر بوده باشد.نمایشگر وصفحه کلید باید در ارتفاع مناسب تنظیم شوند وهنگام حروفچینی از نگهدارنده اوراق استفاده شوند تا کاربر راحت تر باشد: فقط صفحه کلید باید در ارتفاعی قرار گیرد که دستان وانگشتان  به صورت بالاتر روی آن  باشدیعنی مچ دست بالای انگشتان قرار گیرد.
h4بهتر است صندلی دسته دار باشد وارتفاع دسته های  صندلی  طوری باشد که بازوها را حمایت کند . دسته های صندلی نباید زیاد بلند یا به سمت جلو کشیده شده باشند. صندلی حتما باید گودی کمر را پر کند .در حالت نشسته پشت رایانه ، باید بین ران وکمر وبین ساق پا وران زاویه قائمه وجود داشته باشد وبهتر است یک سطح شیب در 15-10 درجه زیر پا قرار گیرد.

فهرست