راهنمایی و پرسش و پاسخ درباره لیزیک

س : اختلال انکساری چشم چیست؟

ج: وضعیتی است که تصویر اشیاء دور ویا اشیاء نزدیک (در فاصله نزدیک مناسب کاری ) به صورت واضح روی شبکیه نمی افتد.

س : تفاوت نزدیک بینی و دور بینی در چیست؟

ج: در نزدیک بینی  فرد اشياء دور را خوب و واضح نمي بيند. ولی معمولاً مشکلی در دیدن اشیاء  نزدیک ندارد .در این افراد هر چه نزديك بيني شديد تر باشد دورترين فاصله اي كه شخص مي تواند دقيق ببيند كمتر است. ولی در افراد دوربین فرد نه اشیاءدور را خوب می بیند و نه اشیاء نزدیک را.

س: چرا افراد نزديك بين دور و افراد دوربین نه دور راخوب می بینند و نه نزدیک را ؟

ج:  در اشخاص نزدیک بین یا قدرت انكساري چشم بيشتر از افراد معمول است و يا اندازه ی كره ی چشم بزرگتر از افراد طبيعي است بنا براين تصاوير اشياء دور جلوتر از پرده ی حساس بينايي (شبكيه) مي افتد. چون هر چه اشیاء به چشم نزدیکتر می شود تصویر به عقب تر رانده می شود در نتیجه بر حسب نمره ی نزدیک بینی اشیاء از یک نقطه تا نزدیک چشم واضح دیده می شود ولی در افراد دوربین  اشیاء دور پشت چشم می افتد و هر چه اشیاء نزدیک تر می شود تصویر از چشم بیشتر فاصله می گیرد لذا در هیچ منطقه ای افراد دوربین واضح نمی بینند.

س : در افراد آستیگمات موضوع چگونه است؟

ج: در این افراد سطح قرنیه ویا عدسی کاملاً کروی و یک دست نیست لذا تصویر هر نقطه از یک شئی به صورت یک نقطه تشکیل نمی شود بنابراین فرد هیچ نقطه ای را واضح نمی بیند   .آستیگمات می تواند با نزدیک بینی یا دوربینی ویا ترکیبی از این دو همراه باشد.

س: چرا افراد دچار اختلال انکساری می شوند؟

ج:  مهمترين عامل اختلال در افراد، نژاد و ارث است. البته بعضي اعتقاد دارند كه كارهاي دقيق و ظريف در دراز مدت می تواند باعث بروز و پیشرفت نزدیک بینی شود . هرچند صدمات ضربه ای و برخی آسیب های التهابی قرنیه وجابجائی عدسی نیز در بروز اختلالات انکساری مخصوصاً آستیگمات بی تأثیر نیست.

س: چگونه از پيشرفت اختلالات انکساری (نزدیک بینی، دوربینی و یا آستیگمات )مي توان جلوگيري كرد؟ آيا استفاده مرتب از عينك و يا رعایت رژيم غذايي  خاص در بروز و یا پيشگيري از پیشرفت آن مؤثر است ؟

ج: خير، متأسفانه تاكنون هيچگونه اقدام  مؤثري جهت پيشگيري از پيشرفت این مشکلات بینائی تائيد نشده است. استفاده از عينك به صورت مرتب و همچنين رژيم غذايي نیز در اين رابطه بي تأثير بوده است.

س: نزديك بيني را برحسب نمره ی چشم چگونه تقسیم بندی می کنند؟

ج: نزدیک بینی را برحسب نمره چشم از خفیف تا بسیار بالا می توان تقسیم کرد که بر این مبنا نمره عینک کمتر از سه دیوپتر، خفیف ، بین سه تاشش دیوپتر، متوسط ، بین شش تا ده دیوپتر، بالا و بیش از ده دیوپتر بسیار بالا خوانده می شود .

س: به جز تاری دید آيا مشكل ديگري افراد نزديك بين را تهديد مي كند؟

ج: كساني كه دچار نزديك بيني ساده هستند ( معمولاً نمره عينك كمتر از 6 ديوپتر) تفاوت عمده اي با افراد معمولي ندارند ولي افرادي كه نزديك بيني مرضي (نوع پيشرونده) دارند، (معمولاً نمره عينك بيش از 6- ديوپتر) علت افزایش نمره عینک، بزرگ شدن تدریجی چشم است لذا با افزایش اندازه ی چشم شبکیه به مرور زمان نازک و کشیده شده این امر می تواند منجر به افزایش شانس جداشدگی شبکیه شود. ضمناً در اين افراد شانس بروز آب سياه ( گلوكوم) نيز بيش از افراد نرمال جامعه مي باشد.

س: چگونه مي شود نزديك بيني را اصلاح كرد؟

ج: اصلاح نزديك بيني به دو طريق صورت مي گيرد 1) استفاده از روشهاي غير جراحي مثل: عينك و لنز تماسي( سخت يا نرم)  2) استفاده از روشهاي جراحي که شامل: عمل جراحي با چاقوي الماس (اصطلاحاً PRK  نامیده می شود)، تعبیه لنز داخل چشمی ،کاشت حلقه داخل قرنیه و اگزیمر لیزر است .

س: آیا در مورد آستیگمات و دوربینی هم همین اقدامات را می شود انجام داد؟

ج: به جز کارگذاشتن حلقه داخل قرنیه و RK  سایر اقدامات ، البته با تفاوتهای جزئی، برای اصلاح این دو عارضه قابل استفاده است.

س: کدام عمل جراحی امروزه بیشتر استفاده می شود و چرا؟

ج: امروزه برای اصلاح اختلال انکساری از اگزایمرلیزر بیش از هر عمل دیگری استفاده می شود. علت آن سادگی، دقت و عوارض کم عمل است.

س: اگزایمر لیزر چیست؟

ج: اگزایمز لیزر یک کلمه انگلیسی است که مخفف   (Exited Dimer Eximer)   می باشد درترجمه ی فارسی می شود آن را معادل  مولکول دو اتمی تحریک شده دانست . اگزایمرلیزر انواع مختلفی دارد که بر مبنای اتم های تشکیل دهنده ی آن نامگذاری می شود. لیزری که در اصلاح اختلال انکساری به کار می رود از دو اتم آرگون و فلوئور تشکیل شده است. طول موج این نور لیزری 193 نانومتر است، از خصوصیات این لیزر، قدرت اثر زیاد در سطح کوچک و ضخامت بسیار کم است. به طوری که می تواند در سطحی به کوچکی فقط یک میکرون از قرنیه، اثر خود را بگذارد. این لیزر تاثیری بر بافتهای اطراف قرنیه و داخل چشم ندارد.

س: چگونه با ليزر عمل مي كنند؟

ج: روشهاي متعددي براي اصلاح اختلال انكساري با ليزر وجود دارد. ولی دو روش از سایر روشها مقبولیت بیشتری یافته است. یکی از این روشها که مخصوصاً درایران، رواج بیشتری دارد اصطلاحاً پی آر کیPRK نامیده می شود  كه در آن پس از برداشتن لايه پوششي قرنيه با تیغ یا الکل ، با ليزر سطحی از بافت قرنيه متناسب با نمره عينك برداشته مي شود. در روش ديگر با يك دستگاه مکانیکی یا یک دستگاه لیزر خاص (فمتوسکند) لايه اي از سطح قرنیه موقتاً برداشته شده زير آن ليزر مي شود و پس از انجام  ليزر، لايه ی برداشته شده به جاي اول باز می گردد. به اين روش ليزيك می گویند.

س: چه مدت است كه ليزر انجام مي شود؟

ج: اولين نمونه‏ هاي مشابه عمل ليزيك روي انسان در سال 1963 انجام شد. اين روش به تدريج پيشرفت و بهبود یافته  است. اگزايمر ليزر با شكل فعلي بيش از 25 سال است كه براي “PRK” مورد استفاده قرار مي گيرد.  ولي عمل ليزيك با شكل پيشرفته و امروزي از سال 1991 انجام مي شود.

س: كدام روش ليزر مناسب تر است؟

ج: روشها با توجه به هر فرد متفاوت است، يك فرد از PRK بهتر بهره مي برد و ديگري از Lasik . که اين بر اساس نمره عينك چشم و ضخامت قرنيه ی فرد تعیین می شود. در گذشته PRK به علت احتمال برگشت پذیری بيشتر و همچنین لكي كه گاهی روي قرنيه برجاي مي گذاشت در شماره هاي بالا توصيه نمي شد ولي امروزه با استفاده از داروهايي كه در حين عمل استفاده مي شود  اين عارضه  به حداقل رسيده در نتیجه تمایل بیشتري جهت انجام عمل به روش PRK وجود دارد.

س: اگر دستگاه اگزايمر ليزر، خود، عمل اصلاح نزديك بيني را انجام مي دهد، نقش جراح چشم چيست؟

ج: معاينه دقيق چشم به وسيله ی دستگاههاي مختلف، دادن اطلاعات دقيق از وضعيت چشم به سيستم رايانه اي دستگاه ليزر، انتخاب الگوی مناسب برداشت ، قبل از عمل، كنترل چشم حين و بعد از عمل و همچنين برداشتن لايه ی سطحي قرنيه با روش مکانیکال  به عهده ی جراح چشم است.

س: اگزایمر ليزر براي چه كساني مناسب تر است؟

ج: ليزر در طيف وسيعي از نزديک بيني و يا نزديك بيني همراه با آستيگماتيسم همچنين در دوربيني با شماره‏ هاي پايين ( معمولاً كمتر از 4 ديوپتر) به تنهایی و یا همراه باآستیگمات مناسب است.

س:  زمان عمل جراحي با ليزر چقدر است؟

ج: زمان کل عمل ليزر، برحسب روش کار  براي هر چشم معمولاًحدود  5-10دقيقه است.

س: آيا عمل جراحي ليزر درد ناک است؟

ج: با استفاده از قطره‏هاي بي‏حسي، عمل جراحي ليزر با حداقل درد انجام مي‏شود. هر چند پس از عمل ليزيك، احساس سوزش و جسم خارجي و اشك ريزش در چشم وجود دارد، اما معمولاً نيازي به داروي ضد درد نيست و اغلب روز بعد از عمل مي‏توان به كار روزانه بازگشت. ولي پس از عملPRK شدت و مدت درد بيشتر است، كه جهت کنترل آن از داروهاي ضد درد قويتر استفاده مي‏شود. مدت درد گاهی به بیش از سه روز نیز می رسد.

س: آيا مي توان دو چشم را با هم عمل كرد؟

ج: بله، مطالعات نشان داده است نتيجه ی عمل جراحي در صورتي كه دو چشم در يك جلسه يا مجزا عمل شوند تفاوت قابل توجهي ندارد. اغلب پزشكان و بيماران ترجيح مي دهند هر دو چشم در يك جلسه عمل شود.

س: چه کسانی می توانند لیزر کنند؟

ج:

1) تك چشمي نباشند .

2) سن بيشتر از 18 سال داشته باشند (بجز موارد خاص).

3) نمره عینک در طول يك سال بيش از نيم نمره افزايش نداشته باشد.

4) نمره عينك قابل اصلاح باشد.

5) فرد دچار تنبلی شدید چشم نباشد.

6) فرد مبتلا به قوز قرنيه ( كراتوكونوس) نباشد.

توضیح :موارد دیگری نیز توصیه شده است:

بيماريهاي عمومي مثل ديابت پيشرفته وجود نداشته باشد.
خشكي شديد چشم وجود نداشته باشد.
گلوكوم ( آب سياه) پيشرفته وجود نداشته باشد.
توقعات واقعي از قابليت و توانايي هاي عمل جراحي با ليزر وجود داشته باشد.
فرد در دوره حاملگی یا شیر دهی نباشد
برای بیماریهای بدخیم تحت درمان نباشد
س: تا چه سني مي شود عمل ليزر را انجام داد؟

ج: محدوديت سني براي اين اعمال وجود ندارد و فرد تا زمانی که مبتلا به بیماری مهم دیگری در چشم مانند: آب مرواريد ، آب سياه و نیز بيماريهاي ديگري كه مانع اين عمل باشند نشده، مي تواند كانديد عمل جراحي شود ، اما بايد دانست كه اگر اين اعمال بعد از سن 40 سالگي انجام شود، فرد براي مطالعه معمولاً نياز به عينك دارد.

س: آيا عمل PRK و ليزيك تنبلي چشم را درمان مي كند؟

ج: خير، عمل ليزر فقط در جهت اصلاح عیب انکساری انجام می شود و اگر چشمي به هر دليلي تنبل باشد، با ليزر اصلاح نمي گردد. به عبارت ديگر بايد دانست كه اعمال جراحي عيب انكساري، در اغلب موارد نمي‏توانند ديدي بهتر از عينك يا لنز به چشم بدهند.

س: آيا همه ی كساني كه منعي براي عمل ندارند به ليزر خوب جواب مي دهند ‌؟

ج: معمولاً بله، ولي افراد بايد انتظاري واقع‏گرايانه داشته باشند و بدانند كه جراحي هميشه نتيجه ی ايده‏آل را در پي نخواهد داشت. هر چند تراشيدن يك قطعه پلاستيك يا شيشه به منظور ساختن عينك يا كنتاكت لنز بسيار آسانتر و دقيقتر از شكل دادن يك بافت زنده مانند قرنيه است، ولي معمولاً بيش از 90%  افراد ديد طبيعي يا نزديك به طبيعي به دست  مي آورند. با این حال بايد دانست ديد 10/10 خصوصا در شماره‏هاي بسيار بالا را هيچ كس نمي تواند تضمين كند چه بسا ممكن است فرد براي رانندگي و يا كارهاي دقيق نزديك، نياز به عينك داشته باشد. لازم به ذکر است که حتي اگر   نمره ی چشم كاملاً اصلاح شود باز هم وقتي فرد به سن پير چشمي (حدود 40سال ) برسد نياز به عينك نزدیک بین دارد.

س: چرا بايد ليزر كرد؟

ج: تمايل به كاهش يا حذف وابستگي به عينك براي فعاليتهاي روزانه می تواند دليل مناسبي براي انجام عمل لیزر باشد. اگر شما تمايل داريد كه صبح از خواب بيدار شويد، بدون عينك عقربه ساعت را ببينيد، لباس بپوشيد، در خانه و محل كار، فعاليت كنيد و یا دوست داريد كه از ورزش به خصوص ورزشهاي آبي بدون استفاده از عينك و كنتاكت لنز لذت ببريد و یا مايل هستيد كه بتوانيد از خود و خانواده‏تان در موارد اضطراري و اورژانس بدون وابستگي به عينك يا كنتاكت لنز حفاظت كنيد اینها و بسیاری از موارد دیگر، اهداف منطقي و قابل دسترسي در اعمال جراحي انكساري هستند.

س: احتمال برگشت شماره چشم با ليزر چقدر است؟

ج: احتمال برگشت شماره ی چشم به قبل از عمل بسيار بعيد است. اگر افراد كانديد عمل، خوب انتخاب شوند و اتفاق غير منتظره اي پيش نيايد، معمولاً نتيجه ی عمل تا حدود 3 ماه مشخص شده و در عرض يك سال شماره ی چشم ثابت می شود البته معدودي از افراد نزديك بين هستند كه پيشرفت شماره ی چشم آنها هرگز متوقف نشده و سالانه 5/0 تا 1 شماره و بلكه بيشتر افزايش مي يابد. لازم است بدانيم كه ليزر قادر به جلوگیری از پيشرفت شماره چشم نیست و پس از عمل نيز ميزان نزديك بيني يا نمره عينك اين افراد هر چند سال تغيير خواهد كرد كه اين تغيير را نبايستي به حساب كاهش اثر ليزر و يا برگشت بيماري تلقي نمود. (معمولاً به اين بيماران انجام عمل لیزر توصیه نمي شود)

س: آيا امكان عمل مجدد براي افرادي كه قبلاً ليزر شده اند وجود دارد؟

ج: بله. چنانچه ضخامت قرنيه مناسب باشد مي توان بعد از عمل اول باقيمانده ی شماره چشم را با عمل بعدی اصلاح نمود. عوارض عمل دوم، مشابه عمل اول است و خطر بيشتري ندارد. البته در مواردي عليرغم باقيماندن شماره چشم، بيمار از ديد خود رضایت دارد و صرفاً به قصد صفر كردن شماره چشم تقاضاي عمل مجدد را مي كند، بديهي است در اينگونه موارد عمل مجدد علمي و منطقي نيست.

س: چگونه ممكن است نتيجه اعمال جراحي انكساري مناسب نباشد؟

ج: در صورتي كه شما انتظار نتيجه ی ايده‏آل داشته باشيد. در هيچ جراحي اطمينان صد در صد براي نتيجه ی ايده‏آل وجود ندارد و نمي‏توان حصول هدف نهايي شما را تضمين كرد.

س: آیا برای رسیدن به نتیجه ی مناسب ممکن است نیاز به بیش از یک بار عمل باشد؟

ج: البته ، هر فردی که عمل اصلاح انکساری را بپذیرد باید این را نیز قبول کند که برای رسیدن به نتیجه ی مناسب ممکن است دو یا چند بار تحت عمل قرار گیرد.

س: اگر نیاز به عمل مجدد باشدآیا  می بایست دوباره هزینه پرداخت ؟

ج: طبق ضوابط موجود پرداخت فقط در ارتباط با وسایل مصرفی است و بابت خود عمل هزینه ای پرداخت نمی شود.

س : چه زماني بعد از عمل ديد تقريباً كامل و ثابت مي شود؟

ج: در اغلب موارد پس از عمل،  بهبودي ديد، سريع است. اما ناگهاني نيست بخصوص در كساني كه بيش از 5 نمره ی نزديك بيني دارند، اين زمان ممكن است 3 ماه يا بيشتر طول بكشد لذا نباید انتظار ديد نهايي در هفته هاي اول بعد از عمل را داشت.

س : آيا كسي كه ليزر مي شود دید بهتری نسبت به استفاده از عینک دارد؟

ج: اگر نمره عينك يا لنز شما درست تجويز شده باشد، ديد پس از عمل معمولاً معادل ديد با عینک است.  چرا که عمل ليزر فقط شماره عينك شما را حذف مي كند. بنابر اين در اكثر موارد حدت بينايي تغييري نمي یابد و ديد در حد استفاده از يك عينك دقيق و مناسب بهبود می یابد ولي با توجه به افزايش ميدان بينايي كيفيت بينايي بهتر مي شود.

س: آيا عمل ليزر  سبب بيماري شب كوري يا كور رنگي مي شود؟

ج: معمولاً بيماري شب كوري (Night Blindness) و كور رنگي (Color Blindness) از بيماريهاي ارثي هستند و عمل ليزر باعث ايجاد اينگونه بيماريها نمي گردد. هر چند در هفته‏هاي اول  بعد از عمل جراحي ممکن است مشكلاتي در ديد شب به وجود آید، مانند پخش نور (Glare) يا ديدن هاله (Halo Vision) در اطراف اشيا نوراني و… البته در اعمال جراحي با دستگاههاي جديد اين مشكلات كمتر پيش مي آيد.

س: آيا مي توان بعد از عمل ليزر و ليزيك، از لنز تماسي رنگي و معمولي استفاده كرد؟

ج: بله، اما بهتر است كه استفاده از آن به سه ماه بعد از عمل موكول شود.

س: چرا در نزديك بيني خيلي  بالا، عمل ليزيك انجام نمي شود ؟

ج: براي اصلاح هر شماره از عينك بايد مقداری از ضخامت قرنيه تراشيده شود. و چون ضخامت قرنيه محدود است بنا براين ميزان شماره عينك قابل اصلاح نیز محدود است.

س: اگر با عمل ليزر از بافت قرنيه زياد برداشته شود چه اتفاقي مي افتد؟

ج: احتمال نازك شدن بيش از حد و بروز قوز قرنيه (كراتوكونوس) وجود دارد.

س: آيا عمل جراحي ليزر چشم را در مقابل ضربه آسيب پذير تر مي کند؟

ج: ثابت شده است كه استحكام قرنيه بعد از اعمال جراحي ليزري (Lasik, PRK) در مقايسه با استحكام قرنيه طبيعي، در برابر ضربه تفاوت زیادی نمي‏كند. اما بايد بدانيم كه چشم هاي نزديك‏ بين ذاتاً  به علت نازكي شبكيه، در مقابل ضربه نسبت به چشم هاي طبيعي آسيب‏پذيرتر هستند و اين به عمل ليزر ارتباطي ندارد. هر چند تا مدت زيادي بعد از اعمال جراحی لیزر امكان جابجايي فلپ قرنيه در ضربه ها امكان پذير است.

س: آیا روزه گرفتن و یا استفاده از رژیم غذایی خاص می تواند در نتیجه عمل موثر باشد؟

ج :خیر ، تا کنون اثر مثبت یا منفی هیچ نوع رژیم غذائی ثابت نشده است.

س: مراحل انجام لیزر در مرکز چشم پزشکی الزهراء(س) چگونه است؟

ج: مراحل انجام کار به شرح ذیل می باشد:

1)      معمولاً بیمار درخواست عمل را در ویزیت اولیه با دستیار چشم یا هر یک از چشم پزشکان ( در مطب) مطرح می کند.

2)      در صورت واجد شرایط بودن لازم است پزشک تصویر برداری با دستگاه Pentacam یا Orb-Scan را درخواست کند و نمره عینک جدید تعیین شود.

3)      ویزیت بعدی باید توسط چشم پزشکان فلوشیپ در سگمان قدامی مرکز چشم پزشکی انجام گیرد. در صورتیکه فرد متقاضی، واجد شرایط باشد به واحد اگزایمر لیزر ارجاع می شود.

4)      مسئول واحد اگزایمر لیزر مدارک و تصاویر مربوط به عمل را از فرد تحویل گرفته، پرونده ی عمل تشکیل می شود و اقدامات تکمیلی انجام می پذیرد

5)      پرونده تا قبل از عمل، بررسی شده نوع عمل و هزینه آن تعیین می گردد.

6)      پس از پرداخت هزینه ، در روزهای از پیش تعیین شده، عمل لیزر صورت می گیرد . و مراحل بعدی مطابق معمول کلینیک انجام می شود .

س: پزشک معالج چگونه تعیین می شود ؟

ج: هریک از افراد متقاضی  حتما قبل از عمل باید پزشک معالج خود را مشخص کند چرا که بعد از تشکیل پرونده تغییر پزشک معالج بسیار مشکل است ونیاز به موافقت پزشک معالج اولیه دارد.

س: لیزر سازگار شده (Customize) چیست؟

ج: در بعضی از افراد به علت نامنظم بودن سطح قرنیه و یا شرایط و مشکلاتی که پیش بینی می شود متعاقبً لیزر با مشخصات معمول ایجاد شود، ایجاب می کند. برای پیشگیری از بروز و یا درمان این مشکلات، که می تواند  در کیفیت بینایی و یا دید در شب تاثیر بگذارد ، تغییراتی در الگوی تابش اشعه لیزر توسط برخی نرم افزارها ایجاد می شود تا شانس بروز این عوارض ناخواسته به حداقل برسد. این کار را سازگار کردن لیزر یا Customizationمی گویند. البته از این ابزار، در هماهنگ کردن زاویه تابش لیزر با حرکات چرخشی چشم برای اصلاح آستیگمات نیز استفاده می شود.

س: آیا برای همه افراد می شود از این تکنیک بهره گرفت؟

ج: خیر ، از آنجائی که در این تکنیک معمولاً بافت بیشتری از قرنیه چشم برداشته می شود استفاده از آن در بعضی از افراد به خصوص کسانی که شماره عینک بالا و یا قرنیه ی نازک دارند عاقلانه نیست. لذا در این رابطه پزشک معالج بر مبنای نتایج حاصله از ارزیابی قبل از عمل ،روش انجام لیزر را انتخاب می کند.

س: در مرکز چشم پزشکی الزهراء(س) هزینه انجام لیزر دو چشم چقدر است؟

ج: هزینه های معاینات اولیه متقاضی حدود سیصد هزار  ریال است که می بایست نقداً پرداخت شود و تحت پوشش بیمه نمی باشد.

هزینه عمل لیزر به روش معمولی PKK مبلغ000/500/6 ریال و هزینه PRK با استفاده از تکنیک Customize مبلغ000/500/8 ریال       می باشد.
هزینه عمل لیزیک به میزان عمل PRK به انضمام قیمت وسایل مصرفی دستگاه برداشت لایه قرنیه می باشد.

توضیح:

س: آیا بیمه ها هزینه های اگزایمر لیزر را پرداخت می کنند؟

ج: از آنجائیکه  شرایط پوشش بیمه های مختلف متفاوت است ، هر یک از متقاضیان عمل لازم است  اطلاعات لازم را در مورد شرایط پرداخت    هزینه ها از بیمه ای که  تحت پوشش آن قرار دارند بگیرند. بدیهی است که مرکز تائیدیه های لازم را بر حسب  درخواست مراجع، صادر خواهد کرد.

س: فرد عمل شده چند بار و تا کی باید ویزیت شود وآیا هزینه ای هم برای ویزیت ها پرداخت می کند؟

ج: تعداد دفعات ویزیت ممکن است برای افرادمختلف برحسب نظر پزشک معالج  متفاوت باشد ولی معمولاً در چهار یا پنج روز اول، معاینات نزدیک به هم است ولی معاینات بعدی یک ماه ،سه ماه، شش ماه و یکسال بعد صورت می گیرد . در مورد پرداخت هزینه، در مرکز چشم پزشکی ویزیت به مدت یک هفته رایگان است و بعد از آن  طبق معمول تعرفه دریافت می شود.

توضیح: کسانی که می خواهند پیگیری های بعدی را در سیستم خصوصی انجام دهند لازم است قبلاً با پزشک معالج خویش هماهنگی نمایند. بدیهی است تعرفه ویزیت در مطب معمولاً طبق ضوابط جاری اخذ می شود.

س:  توصیه های قبل از عمل چیست؟

ج:

الف : از زمان معاینات تا انجام لیزر از لنز تماسی استفاده نشود.

ب: اگر بارداری محتمل است. عمل تاروشن شدن وضعیت آن به تعویق افتد.

ج: از بیست و چهار ساعت قبل از عمل از آرایش چشمها و صورت پرهیز شود.

د: حداقل شب و صبح قبل از عمل لبه ها و مژه ها ی چشم با شامپوی بچه با دقت شستشو داده شود.

ه: اگر فرد دچار بیماری تب دار و عفونی شد لازم است تا اطمینان از بهبود  بیماری عمل به تعویق افتد.

د: عمل ليزر در افرادي كه عفونت پلك يا اطراف چشم دارند ممنوع است.

و: روز عمل لازم است یک نفر از دوستان یا آشنایان فرد را همراهی کند.

ک: معمولاً یک ساعت قبل از عمل، یک عدد قرص آرام بخش توسط یکی از پرسنل لیزر به فرد داده می شود. برای پیشگیری از عوارض یا تداخل داروئی از مصرف داروی خود سرانه اجتناب شود.

توضیح: انجام عمل لیزر در زمان سیکل قاعدگی مشروط به رعایت مسائل بهداشتی لازم منعی ندارد

س:حين عمل لیزر به چه نکاتی باید توجه کرد

ج:

1)   توجه داشته باشيد كه اين اعمال دردناك نيستند و همكاري شما نقش بسيار مهمي در حصول نتيجه مناسب دارد. بنابر اين آرامش خود را حفظ نموده به دستورات پزشك حين جراحي توجه كنيد.

2)   در طول عمل به نور قرمز يا سبز رنگ چشمك‌زن نگاه كنيد و از حركت دادن چشم‌ها و سر خودداري نمایید.

3)   زمان  ليزر براساس اينكه از چه نوع ليزري استفاده شود، معمولاً كمتر از يك دقيقه است، بنابراين در طول مدتي كه صداي ليزر را مي‌شنويد چشم را حركت ندهيد.

4)   نگران پلك زدن خود به هنگام عمل نباشيد زيرا پلك‌هاي شما توسط وسيله‌اي از يكديگر باز نگهداشته مي‌شوند كه بهتر است براي پيشگيري از درد، موقع عمل از فشار دادن پلك‌ها و اخم كردن پرهيز كنيد.

5)   در حين عمل چند بار چشم شما با سرنگ حاوی سرم شستشو داده مي شود ، تزريقي در كار نيست نگران نشوید.

6)   دست‌ها را به محيط عمل نزديك نكنيد، زيرا باعث آلودگي و تأثير در نتيجه عمل مي‌شود.

س:  بعد از عمل  لیزر چه مواردی باید رعایت گردد ؟

الف : بلافاصله بعد از عمل داروهای تجویز شده تهیه گردد

ب: افراد عمل شده (مخصوصاً بعد از عمل PRK) به محل آرام وکم نور منتقل شوند.

توضیح :افرادی که لیزیک شده ا ند، توصیه می شود طي 24 ساعت اول بعد از عمل شيلد(محافظ) دائم روي چشم داشته باشند. و بعد از آن به مدت يك هفته شب ها موقع خواب از آن استفاده کنند.

ج: دستورات پزشک معالج برای مصرف دارو دقیقاً رعایت شود ودر صورتی که دستور خاصی داده نشده دستورات صفحه بعد این کتابچه لازم است انجام شود.

د: اگر لنز تماسی که در پایان عمل در چشم گذاشته شده از چشم خارج شد به هیچ وجه سعی به جاگذاری مجددآن نشود و بدون نگرانی به مرکزی که عمل انجام شده جهت خدمات لازم مراجعه شود.

ه: تا یک روز پس از برداشتن لنز تماسی از شستشوی صورت ودوش گرفتن اجتناب شود (مگر اینکه پزشک معالج دستور خاصی داده باشد).

و:چون اشعه ماوراء بنفش در پروسه ترمیم وشکل گیری مجدد قرنیه تاثیر دارد توصیه اکیدمی شود تا شش ماه از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید پرهیز نموده و روزها از عینک مناسب آفتابی استفاده شود .

توضیح: استفاده از عینک آفتابی داخل خانه ضرورت ندارد.

ز: انجام دادن کارهای طولانی مدت ودقیق چشمی تا آرام شدن کامل چشمها توصیه نمی شود(حدود سه هفته).استفاده از کامپیوترهای با مانیتور LCD بعد از یک هفته منعی ندارد .

ک: حداقل تا دو هفته بعداز عمل از آرایش اطراف چشم اجتناب شود.

ل: تغییرات زیاد دید بعد از عملPRK  به علت سیرترمیم قرنیه  طبیعی است و برای دید نهایی تقریباً حدود سه ماه باید صبر کرد .

م: هرچه سن فرد و شماره اصلاح شده اولیه بیشتر باشد احتمال تار بینی دید نزدیک در ماههای اول بیشتر است. البته این مشکل به مرور زمان رفع می شود. هرچند لازم به توضیح است که در سن پیر چشمی (معمولاً بالای چهل سال ) بعد از عمل لیزر استفاده از عینک مطالعه اغلب ضرورت پیدا می کند.

ن : از هر زمان که فرد احساس راحتی کند می تواند در شرایط مناسب مطالعه کند.

 

س: دستورات دارويي بعد از عمل چیست:

ج:

1)   قطره ديكلوفناك ( ديكلوپتين يا بيوفناك)  هر 8 ساعت يك قطره به مدت 2 روز

2)   قطره كلرامفنيكل هر 4 ساعت يك قطره به مدت يك هفته

3)   قطره بتامتازون هر 6 ساعت يك قطره به مدت 2 هفته

4)   قطره فلوكورت (FML) از اول هفته سوم  به جاي قطره بتامتازون شروع شده و به صورت زير ادامه مي‌يابد:

هر 8 ساعت به مدت 4 هفته
هر 12 ساعت به مدت 4 هفته
روزي يكبار به مدت 8 هفته

5)   قطره اشك مصنوعي :

هر 4 تا 6 ساعت يك قطره به مدت 4 هفته
بر حسب نياز و سپس دستور پزشك

تذكر:

دستورات داروئي بر اساس نظر پزشك ممكن است تغییر كند.

با تشکر از توجهی که در مطالعه این کتابچه داشتید.

نحوه صحيح استفاده از قطره‌هاي چشمي.

سر خود را كمي به عقب خم كنيد.
پلك تحتاني را به سمت پايين بكشيد.
قطره را در اين قسمت بچكانيد (بدون تماس نوك قطره‌چكان با چشم يا پلك)
چشم خود را به مدت 3 دقيقه ببنديد، سپس پلك بزنيد.
بعد از باز كردن چشم‌ها، اشك و يا قطره جذب نشده را با دستمال تميز از اطراف چشم خشك كنيد.
در صورتي كه پزشك بيش از يك نوع قطره را همزمان تجويز كند، استفاده از آنها بايد با فاصله زماني 10 – 5 دقيقه انجام شود

تقريبا هركسي كه تحت عمل جراحي قرار مي گيرد مي خواهد بداند كه شانس بدست آوردن نتيجه رضايت بخش چقدر است. براي نزديك‏بيني كم و متوسط (تا 7- ديوپتر) در حدود 95% بيماران ديد بدون عينك 10/5 تا 10/6 يا بيشتر را به دست مي‏آورند و 85% شانس ديد بدون عينك 10/8 تا 10/9 يا بهتر را دارند. اين بدان معناست كه وابستگي افراد به ميزان بسيار زيادي به عينك كم شده است اما احتمال دارد براي انجام كارهاي دقيق‏تر چشمي مانند رانندگي، علي‏الخصوص در شب به يك عينك با شماره كم نياز داشته باشند. براي ميوپي بالا (بالاي 7- ديوپتر) در حدود 85% بيماران ديد بدون عينك10/5 تا 10/6 يا بهتر و 70% ديد بدون عينك 10/8 تا 10/9 يا بهتر را بدست مي‏آورند.

نویسنده : دکتر محمد رضا روحانی (فلوشیپ سگمان قدامی)

توجه : تمامی حقوق این مطلب برای نویسنده محفوظ است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست