سندرم بینایی رایانه(قسمت دوم)

عوامل محیطی مرتبط با خود رایانه
کیفیت ونوع نمایشگر رایانه به کار گرفته شده ،رنگ حروف ،روشنایی زمینه تصویر ،کنتراست کافی ومتناسب بودن ارتفاع رایانه وصفحه کلید با اندام فرد از جمله این عوامل هستند . استفاده از یک رنگ در هنگام حروفچینی و کنتراست کامل (حروف مشکی روی زمینه سفید ) مناسب تر است . می توان از فیلتر های مخصوص برای حذف انعکاس نور از مانیتور ،کاهش روشنایی و افزایش قدرت تفکیک سیستم بینایی ،استفاده کرد یا مانیتورها ی جدیدتر که دارای کیفیت بهتر وتشعشعات کمتری هستند استفاده کنیم .

یکی از شکایات اصلی کاربران رایانه ، خیرگی ورویت تصاویری است که در نتیجه انعکاس نور در صفحه نمایشگر دیده می شود .پنجره ها ،وجود لامپ های فلورسنت در بالای سر ،وجود لامپ درخشان در محیط دید ولامپ های میز کار ممکن است سبب ناراحتی وخیرگی شوند . برای کاهش خیرگی ،موقعیت مانیتور ،به گونه ای تنظیم می شود که کاربر نتواند هیچ بازتابی را از صفحه نمایشگر با سطوح صیقلی براق ببیند .پنجره ها باید با پرده پوشیده شوند.منابع نورمحیطی طوری تعبیه گردند که به صورت مناسبی نور را منتشر کنند .لامپ های فلورسنت طوری نصب گردند که با محل قرار گرفتن رایانه موازی باشد.مانیتور کامپیوتر بایستی به گونه ای باشد  که انعکاس نداشته وقابلیت حرکت وتنظیم  داشته باشد .صفحه کلید باید مات بوده وکلیدهای آن حداقل انعکاس نداشته وقابلیت  حرکت وتنظیم  داشته باشد.صفحه  کلید باید مات بوده  وکلیدهای  آن حداقل انعکاس را داشته باشند. وجود گرد وغبار وپرز در محیط از دیگر عوامل موثر می باشد و می توان با نظافت  منظم نمایشگر ،گرد وغباری  را که می تواند مانع دید شود زدود . خشکی هوای موجود در محیط ، سبب حساسیت چشم  می گردد.این مساله خصوصا  می تواند سبب ناراحتی برای کسانی که از لنز تماسی استفاده می کنند گردد. آلودگی هوای محیط کار وایجاد هیپوکسی (کمبود اکسیژن) سبب تسریع رسیدن به حالت خستگی  در کاربر می شود.همچنین مشخص شده است  که نور زیاد همراه با سر وصدای زیاد بیشترین اثر را در بروز خستگی وکاهش فعالیت های ذهنی فرد اعمال می کند.
نوع کار
نوع کار با رایانه  دربروز خستگی  چشم نقش دارد.افرادی که تایپ می کنند ،بیشتر مستعد هستند .چون چشم ها مدام بین نمایشگر ، صفحه کلید ومتنی که خوانده می شود، در حرکت هستند . مدت زمانی که کاربران در طول روز با رایانه کار می کنند نیز در بروز خستگی چشم موثر است . برای کاهش خستگی چشم توصیه می شود خصوصا برای افراد که  بدون هیچ مکثی در طول زمان کاری با رایانه کار می کنند.
چه کنیم که دچار سندرم بینایی رایانه نشویم .

با یک معاینه چشم اولیه از سلامت چشم خود مطمئن شده یا در رفع مشکلان چشمی خود اقدام کند.اگر دچار پیر چشمی ،دوربینی ویا آستیگماتیسم هستید ،هنگام کار با رایانه حتما از عینک خود استفاده کنید. البته از آنجا که نمایشگر در فاصله دید متوسط قرار دارد،در صورتی که عینک برای دید دور یا نزدیک تجویز شده باشد برای کار با رایانه مناسب نیست ،اگر با عینک خود راحت نیستید ،با مراجعه به اپتومتریست یا چشم پزشک عینک ویژه رایانه تهیه کنید.

نور محیط را تنظیم کرده واز نور بیش از اندازه استفاده نکنید .محیط کار نباید خیلی پر نور یا تاریک باشد تا باعث خستگی چشم شود. صفحه مانیتور به شکلی قرار داده شود که نور منبع روشنایی یا نورمحیط بیرون به طور مستقیم به آن نتابد.برای بررسی میزان درخشندگی در حالی که نمایشگر خاموش است در جلوی رایانه بنشیند .این کار به شما امکان می دهد نور انعکاس یافته وتصاویری راببیند که درحالت عادی نمی بینید. مانیتور خود را به گونه ای تنظیم کنید که نور های شدید کناره ها تا زاویه 90 درجه  نسبت  به  صفحه نمایشگرخاموش شوند .بهتر است صفحه نمایشگر را پشت  به دیوار نگذارید ،بلکه سیستم را طوری جاسازی کنید که پشت شما به دیوار باشد وبتوانید فضای اتاق را در پشت نمایشگر ببینید.
به صورت صحیح پشت میز کار خود بنشینید ودقیقا روبه روی رایانه باشید.

نمایشگر خود را طوری تنظیم کنید که صفحه نمایشگر را دررفاصله 50تا60سانتیمتری چشمان تان قرار گیرد. می توانید فاصله صفحه نمایشگر را در حدود طول یک بازو از چشم هایتان نظیم کنید .برای دیدن حروف ریز ،اندازه آنها را بزرگتر کنید وبیش از حد به رایانه نزدیک نشوید .بالای صفحه نمایشگرباید 15 تا20درجه پایین تر ازچشم ها یا هم سطح با آن باشد تا بتوانید مستقیما به کارتان نگاه کنید.اگر صفحه بیش از حد بالا یا پایین باشد ،می تواند سبب کمردرد شود.اگر از عینک دو کانونی یا چند کانونی استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که ممکن است تمایل به خم کردن سر به عقب داشته باشید تا بتوانید از ورای بخش پایینی عینک تان به نمایشگر نگاه کنید .برای تطابق با این شرایط صفحه نمایشگر را چند سانتیمتر پایین تر آورده یا ازعینک هایی استفاده کنید که برای کار با رایانه  ساخته شده باشند.

صفحه کلید را در وضعیت مناسب ، مستقیما روبه روی نمایشگر قرار دهید . اگر آن را در یک گوشه قرار دهید، چشمان شما ناچار هستند در فواصل متغیری نسبت به صفحه مانیتور متمرکز شوند واین کاری خسته کننده خواهد بود.چیزهای خواندنی وابزارهای لازم را دریک نگهدارنده در کنار نمایشگر ودرهمان سطح ،زاویه و فاصله از چشمان تان قرار دهید که نمایشگر قرار دارد. به این ترتیب چشمان شما ناچار نیستند به طور مداوم تطابق کنند.

محیط کارتان را مرتب کنید : فضای میز تحریرتان را به شیوه ای مناسب برای چشمانتان مرتب کرده  وبه این  ترتیب از خستگی چشم هایتان بکاهید.

بیشتر پلک بزنید : از آنجا که بسیاری از مردم در زمان کار با رایانه کمتر از میزان لازم پلک می زنند ،در صورت طولانی شدن کار به خشکی چشم دچار می شوند .از خیره شدن به صحنه نمایشگر بپرهیزید وبه طور ارادی پلک بزنید .پلک زدن سبب تولید اشک شده وبه نرم ومرطوب شدن چشم ها کمک میکند .سعی کنید به صورت  آگاهانه بیش از میزان معمول پلک بزنید.

اگر از لنز تماسی استفاده می کنید و سابقه جراحی انکساری دارید یا دچار خشکی چشم هستید ،هنگام کار با رایانه ،خشکی چشم هستید ، هنگام کار با رایانه ، خشکی چشم بیشتر می شود: لذا با مشورت با چشم پزشک از قطره های اشک مصنوعی (ویژه روی لنز) استفاده کنید تا کمبود اشک جبران شود.

چشمانتان را ماساژ مختصری بدهید : روزانه چند بار چشمانتان را ماساژ دهید.آرنج هایتان را روی میز بگذارید به طوری که کف دست ها را روی چشمانتان قرار داده ودر حالی که انگشتانتان به سمت پیشانی باز شده اند ،چشم ها را بسته وبا بینی نفس عمیقی بکشید. این کار را برای 15 تا 30 ثانیه ادامه دهید .

به چشمانتان استراحت دهید: در حین کار چشمانتان را روی چیزی به جز صفحه نمایشگر متمرکز نمایید. هر0 1 تا 20 دقیقه چشم خود را ازنمایشگر برداشته وبه مدت 5 تا 10 ثانیه به نقطه ای دور نگاه کنید ، این کار سبب استراحت عضلات چشم  می شود وهمچنین  به شما وقت می دهد پلک بزنید وسطح چشم شما مرطوب شود.

مکانتان را تغییر دهید: تقریبا هر دو ساعت یکبار سعی کنید بایستید وبه اطراف حرکت کنید .در صورت امکان ،ساعتی یکبار به عقب تکیه داده وچشمانان را برای 5 دقیقه استراحت دهید.طی این مدت به یک کار غیر رایانه ای بپردازید .

همچنین توصیه می شود تمام افرادی که مجبور هستند روزانه بیش از 2 ساعت مقابل نمایشگر بنشینید از عینک های ویژه رایانه استفاده کنند.

فهرست